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LCD 20x4 & PIC 18F2520

 
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Guest








LCD 20x4 & PIC 18F2520
PostPosted: Tue Feb 15, 2005 9:31 am     Reply with quote

hello, ive a problem with this library, my LCD not init.
Code:

//include LCD para CCS

// La ventaja de este codigo es que puedes trabajar si lo quieres con pines
// dispersos es decir no estas sujeto a la mitad de un puerto

// Registros de Puertos A
#define PORTA 0xf80 // Puerto A
#define TRISA 0xf92 // Tris A

// Definici�n de Puertos Pantalla LCD 40x20 Hitachi 44780
#bit lcd_db4 = PORTA.0
#bit tris_lcd_db4 = TRISA.0
#bit lcd_db5 = PORTA.1
#bit tris_lcd_db5 = TRISA.1
#bit lcd_db6 = PORTA.2
#bit tris_lcd_db6 = TRISA.2
#bit lcd_db7 = PORTA.3
#bit tris_lcd_db7 = TRISA.3
#bit lcd_en = PORTA.4
#bit tris_lcd_en = TRISA.4
#bit lcd_rs = PORTA.5
#bit tris_lcd_rs = TRISA.5


// lcd_init() Inicializaci�n del LCD (debe utilizarse al principio,
// antes de trabajar con el LCD).
//
// lcd_putc(c) Imprime un caracter en el LCD.
//
// lcd_gotoxy(x,y) Selecciona la nueva posicion de escritura en el LCD.
// (la esquina superior izquierda es 1,1)
//
// lcd_getc(x,y) Devuelve el caracter de la posicion x,y del LCD.
//
// void lcd_erase_line(x) Borra una cantidad de caracter hacia la derecha

// Conexion a la pantalla LCD 40x4
// RA0 <---> LCD DB4
// RA1 <---> LCD DB5
// RA2 <---> LCD DB6
// RA3 <---> LCD DB7
// RA5 <---> LCD ENABLE
// RA4 <---> LCD RS
//

#define LCD_DATO 1
#define LCD_INST 0

#define LCD_LINEA1 0x80 // Direccion de memoria para la 1 linea
#define LCD_LINEA2 0xc0 // Direccion de memoria para la 2 linea
#define LCD_LINEA3 0x94 // Direccion de memoria para la 3 linea
#define LCD_LINEA4 0xd4 // Direccion de memoria para la 4 linea



// 7 6 5 4 3 2 1 0
// Function Set 0b 0 0 1 B L F 0 0
// Bus size, B:0=4 bits, B:1=8 bits
// Line Number, L:0=1 Line, L:1=2 Lines
// Font size F:0=5x8, F:1=5x10
#define LCD_FUNCTION_SET 0b00101000 // Bus=4bit, Line=2 & Font=5x8

// 7 6 5 4 3 2 1 0
// Display/Cursor 0b 0 0 0 0 1 D U B
// Set Display on/off, D:0=off, D:1=on
// Underline cursor, U:0=off, U:1=on
// Blinking cursor, B:0=off, B:1=on
#define LCD_DISPLAY_CURSOR 0b00001100 // Display=on, Scroll=off, Blinkin=off

// 7 6 5 4 3 2 1 0
// Entry Mode 0b 0 0 0 0 0 1 M S
// Cursor direction, M:0=left, 1=right
// Display Scroll, S:0=no scroll, S:1=scroll
#define LCD_ENTRY_MODE 0b00000110 // Increment cursor, no disp shift

#define LCD_CLEAR_DISPLAY 0b00000001 // Clear Display

void lcd_set_write()
{
   tris_lcd_db4 = 0; //
   tris_lcd_db5 = 0; //
   tris_lcd_db6 = 0; //
   tris_lcd_db7 = 0; //---> Set porta RA0-RA3 mode output
}


void lcd_send_nibble(int8 n)
{
   if (bit_test(n,0)) //
      lcd_db4 = 1; //
   else //
      lcd_db4 = 0; //
   if (bit_test(n,1)) //
      lcd_db5 = 1; //
   else //
      lcd_db5 = 0; //
   if (bit_test(n,2)) //
      lcd_db6 = 1; //
   else //
      lcd_db6 = 0; //
   if (bit_test(n,3)) //
      lcd_db7 = 1; //
   else //
      lcd_db7 = 0; //---> Set data nibble
   delay_cycles(1); // nop
   lcd_en = 1; // Habilita LCD Enable __
   delay_us(2); // Espera 2 uSeg. | |
   lcd_en = 0; // Desabilita LCD Enable __| |__
}

void lcd_send_byte (int1 select, int8 n)
{
   lcd_rs = 0; // Modo de instruccion
   lcd_rs = select; // Escoje entre RS=0 : Instruccion & RS=1 : Data
   delay_cycles(5); // nop
   lcd_en = 0; // Desabilita LCD Eneable
   lcd_send_nibble(n >> 4); // Envia los datos superiores MSB
   lcd_send_nibble(n); // Envia los datos inferiores LSB
}

void lcd_init()
{
   int8 i, count=0;
   lcd_set_write(); // Prepara el puerto DB4-DB7 como salida
   tris_lcd_en = 0; //
   tris_lcd_rs = 0; //---> Set porta RA0, RA1 & RA2 mode output
   lcd_en = 0; //
   lcd_rs = 0; //---> Clear LCD_EN, LCD_RW & LCD_RS
   delay_ms(15);
//   retry:
   for(i=1; i<=3; ++i)
   {
      lcd_send_nibble(0b0011); // 8 bit mode 3 times
      delay_ms(5);
   }
   lcd_send_nibble(0b0010); // 4 bit mode
   lcd_send_byte(LCD_INST, LCD_FUNCTION_SET); // Function Set
   lcd_send_byte(LCD_INST, LCD_DISPLAY_CURSOR); // Display Cursor
   lcd_send_byte(LCD_INST, LCD_ENTRY_MODE); // Entry Mode
   lcd_send_byte(LCD_INST, LCD_CLEAR_DISPLAY); // Clear Display
}

void lcd_gotoxy(int8 x, int8 y)
{
   int8 const address[4]={LCD_LINEA1,LCD_LINEA2,LCD_LINEA3,LCD_LINEA4};
   int8 pos;
   pos=address[y-1]+(x-1);
   lcd_send_byte (LCD_INST, pos);
}

void lcd_putc(char c)
{
   lcd_send_byte(LCD_DATO,c);
}

void lcd_clear()
{
   lcd_send_byte(LCD_INST,0x01);
}

void lcd_home()
{
   lcd_send_byte(LCD_INST,0x02);
}

void lcd_erase_line(int8 x)
{
   int8 i;
   for(i=1;i<=x;++i)
   {
      lcd_send_byte(LCD_DATO,32);
   }
}


this code aparently works, but not in my desing, all its right configured, the problem seems to be in that code, somebody has any code like this??? or can find the problem???

thanks very much!
Guest








PostPosted: Tue Feb 15, 2005 9:34 am     Reply with quote

#bit lcd_en = PORTA.4
#bit tris_lcd_en = TRISA.4
#bit lcd_rs = PORTA.5
#bit tris_lcd_rs = TRISA.5

its


#bit lcd_en = PORTA.5
#bit tris_lcd_en = TRISA.5
#bit lcd_rs = PORTA.4
#bit tris_lcd_rs = TRISA.4

ive wrong when i paste the code ;)
Guest








PostPosted: Tue Feb 15, 2005 9:35 am     Reply with quote

but problem continue... i cant edit my post?? .... grrr!! sorry about this 2 posts!!! ;)
Guest








PostPosted: Tue Feb 15, 2005 10:13 am     Reply with quote

ive resolved the problem, one more time id problem with adc Evil or Very Mad

here you are the versatil code for lcd hitachi
Code:

//include LCD para CCS

// La ventaja de este codigo es que puedes trabajar si lo quieres con pines
// dispersos es decir no estas sujeto a la mitad de un puerto

// Registros de Puertos A
#define PORTA 0xf80 // Puerto A
#define TRISA 0xf92 // Tris A

// Definici�n de Puertos Pantalla LCD 40x20 Hitachi 44780
#bit lcd_db4 = PORTA.0
#bit tris_lcd_db4 = TRISA.0
#bit lcd_db5 = PORTA.1
#bit tris_lcd_db5 = TRISA.1
#bit lcd_db6 = PORTA.2
#bit tris_lcd_db6 = TRISA.2
#bit lcd_db7 = PORTA.3
#bit tris_lcd_db7 = TRISA.3
#bit lcd_en = PORTA.4
#bit tris_lcd_en = TRISA.4
#bit lcd_rs = PORTA.5
#bit tris_lcd_rs = TRISA.5


// lcd_init() Inicializaci�n del LCD (debe utilizarse al principio,
// antes de trabajar con el LCD).
//
// lcd_putc(c) Imprime un caracter en el LCD.
//
// lcd_gotoxy(x,y) Selecciona la nueva posicion de escritura en el LCD.
// (la esquina superior izquierda es 1,1)
//
// lcd_getc(x,y) Devuelve el caracter de la posicion x,y del LCD.
//
// void lcd_erase_line(x) Borra una cantidad de caracter hacia la derecha

// Conexion a la pantalla LCD 40x4
// RA0 <---> LCD DB4
// RA1 <---> LCD DB5
// RA2 <---> LCD DB6
// RA3 <---> LCD DB7
// RA5 <---> LCD ENABLE
// RA4 <---> LCD RS
//

#define LCD_DATO 1
#define LCD_INST 0

#define LCD_LINEA1 0x80 // Direccion de memoria para la 1 linea
#define LCD_LINEA2 0xc0 // Direccion de memoria para la 2 linea
#define LCD_LINEA3 0x94 // Direccion de memoria para la 3 linea
#define LCD_LINEA4 0xd4 // Direccion de memoria para la 4 linea



// 7 6 5 4 3 2 1 0
// Function Set 0b 0 0 1 B L F 0 0
// Bus size, B:0=4 bits, B:1=8 bits
// Line Number, L:0=1 Line, L:1=2 Lines
// Font size F:0=5x8, F:1=5x10
#define LCD_FUNCTION_SET 0b00101000 // Bus=4bit, Line=2 & Font=5x8

// 7 6 5 4 3 2 1 0
// Display/Cursor 0b 0 0 0 0 1 D U B
// Set Display on/off, D:0=off, D:1=on
// Underline cursor, U:0=off, U:1=on
// Blinking cursor, B:0=off, B:1=on
#define LCD_DISPLAY_CURSOR 0b00001100 // Display=on, Scroll=off, Blinkin=off

// 7 6 5 4 3 2 1 0
// Entry Mode 0b 0 0 0 0 0 1 M S
// Cursor direction, M:0=left, 1=right
// Display Scroll, S:0=no scroll, S:1=scroll
#define LCD_ENTRY_MODE 0b00000110 // Increment cursor, no disp shift

#define LCD_CLEAR_DISPLAY 0b00000001 // Clear Display

void lcd_set_write()
{
   tris_lcd_db4 = 0; //
   tris_lcd_db5 = 0; //
   tris_lcd_db6 = 0; //
   tris_lcd_db7 = 0; //---> Set porta RA0-RA3 mode output
}


void lcd_send_nibble(int8 n)
{
   if (bit_test(n,0)) //
      lcd_db4 = 1; //
   else //
      lcd_db4 = 0; //
   if (bit_test(n,1)) //
      lcd_db5 = 1; //
   else //
      lcd_db5 = 0; //
   if (bit_test(n,2)) //
      lcd_db6 = 1; //
   else //
      lcd_db6 = 0; //
   if (bit_test(n,3)) //
      lcd_db7 = 1; //
   else //
      lcd_db7 = 0; //---> Set data nibble
   delay_cycles(1); // nop
   lcd_en = 1; // Habilita LCD Enable __
   delay_us(2); // Espera 2 uSeg. | |
   lcd_en = 0; // Desabilita LCD Enable __| |__
}

void lcd_send_byte (int1 select, int8 n)
{
   lcd_rs = 0; // Modo de instruccion
   lcd_rs = select; // Escoje entre RS=0 : Instruccion & RS=1 : Data
   delay_cycles(5); // nop
   lcd_en = 0; // Desabilita LCD Eneable
   lcd_send_nibble(n >> 4); // Envia los datos superiores MSB
   lcd_send_nibble(n); // Envia los datos inferiores LSB
}

void lcd_init()
{
   int8 i, count=0;
   lcd_set_write(); // Prepara el puerto DB4-DB7 como salida
   tris_lcd_en = 0; //
   tris_lcd_rs = 0; //---> Set porta RA0, RA1 & RA2 mode output
   lcd_en = 0; //
   lcd_rs = 0; //---> Clear LCD_EN, LCD_RW & LCD_RS
   delay_ms(15);
//   retry:
   for(i=1; i<=3; ++i)
   {
      lcd_send_nibble(0b0011); // 8 bit mode 3 times
      delay_ms(5);
   }
   lcd_send_nibble(0b0010); // 4 bit mode
   lcd_send_byte(LCD_INST, LCD_FUNCTION_SET); // Function Set
   lcd_send_byte(LCD_INST, LCD_DISPLAY_CURSOR); // Display Cursor
   lcd_send_byte(LCD_INST, LCD_ENTRY_MODE); // Entry Mode
   lcd_send_byte(LCD_INST, LCD_CLEAR_DISPLAY); // Clear Display
}

void lcd_gotoxy(int8 x, int8 y)
{
   int8 const address[4]={LCD_LINEA1,LCD_LINEA2,LCD_LINEA3,LCD_LINEA4};
   int8 pos;
   pos=address[y-1]+(x-1);
   lcd_send_byte (LCD_INST, pos);
}

void lcd_putc(char c)
{
   lcd_send_byte(LCD_DATO,c);
}

void lcd_clear()
{
   lcd_send_byte(LCD_INST,0x01);
}

void lcd_home()
{
   lcd_send_byte(LCD_INST,0x02);
}

void lcd_erase_line(int8 x)
{
   int8 i;
   for(i=1;i<=x;++i)
   {
      lcd_send_byte(LCD_DATO,32);
   }
}


Salu2!
Guest








PostPosted: Tue Feb 15, 2005 10:18 am     Reply with quote

ive resolved the problem, one more time id problem with adc Evil or Very Mad

here you are the versatil code for lcd hitachi
Code:

//include LCD para CCS

// La ventaja de este codigo es que puedes trabajar si lo quieres con pines
// dispersos es decir no estas sujeto a la mitad de un puerto

// Registros de Puertos A
#define PORTA 0xf80 // Puerto A
#define TRISA 0xf92 // Tris A

// Definici�n de Puertos Pantalla LCD 40x20 Hitachi 44780
#bit lcd_db4 = PORTA.0
#bit tris_lcd_db4 = TRISA.0
#bit lcd_db5 = PORTA.1
#bit tris_lcd_db5 = TRISA.1
#bit lcd_db6 = PORTA.2
#bit tris_lcd_db6 = TRISA.2
#bit lcd_db7 = PORTA.3
#bit tris_lcd_db7 = TRISA.3
#bit lcd_en = PORTA.4
#bit tris_lcd_en = TRISA.4
#bit lcd_rs = PORTA.5
#bit tris_lcd_rs = TRISA.5


// lcd_init() Inicializaci�n del LCD (debe utilizarse al principio,
// antes de trabajar con el LCD).
//
// lcd_putc(c) Imprime un caracter en el LCD.
//
// lcd_gotoxy(x,y) Selecciona la nueva posicion de escritura en el LCD.
// (la esquina superior izquierda es 1,1)
//
// lcd_getc(x,y) Devuelve el caracter de la posicion x,y del LCD.
//
// void lcd_erase_line(x) Borra una cantidad de caracter hacia la derecha

// Conexion a la pantalla LCD 40x4
// RA0 <---> LCD DB4
// RA1 <---> LCD DB5
// RA2 <---> LCD DB6
// RA3 <---> LCD DB7
// RA5 <---> LCD ENABLE
// RA4 <---> LCD RS
//

#define LCD_DATO 1
#define LCD_INST 0

#define LCD_LINEA1 0x80 // Direccion de memoria para la 1 linea
#define LCD_LINEA2 0xc0 // Direccion de memoria para la 2 linea
#define LCD_LINEA3 0x94 // Direccion de memoria para la 3 linea
#define LCD_LINEA4 0xd4 // Direccion de memoria para la 4 linea



// 7 6 5 4 3 2 1 0
// Function Set 0b 0 0 1 B L F 0 0
// Bus size, B:0=4 bits, B:1=8 bits
// Line Number, L:0=1 Line, L:1=2 Lines
// Font size F:0=5x8, F:1=5x10
#define LCD_FUNCTION_SET 0b00101000 // Bus=4bit, Line=2 & Font=5x8

// 7 6 5 4 3 2 1 0
// Display/Cursor 0b 0 0 0 0 1 D U B
// Set Display on/off, D:0=off, D:1=on
// Underline cursor, U:0=off, U:1=on
// Blinking cursor, B:0=off, B:1=on
#define LCD_DISPLAY_CURSOR 0b00001100 // Display=on, Scroll=off, Blinkin=off

// 7 6 5 4 3 2 1 0
// Entry Mode 0b 0 0 0 0 0 1 M S
// Cursor direction, M:0=left, 1=right
// Display Scroll, S:0=no scroll, S:1=scroll
#define LCD_ENTRY_MODE 0b00000110 // Increment cursor, no disp shift

#define LCD_CLEAR_DISPLAY 0b00000001 // Clear Display

void lcd_set_write()
{
   tris_lcd_db4 = 0; //
   tris_lcd_db5 = 0; //
   tris_lcd_db6 = 0; //
   tris_lcd_db7 = 0; //---> Set porta RA0-RA3 mode output
}


void lcd_send_nibble(int8 n)
{
   if (bit_test(n,0)) //
      lcd_db4 = 1; //
   else //
      lcd_db4 = 0; //
   if (bit_test(n,1)) //
      lcd_db5 = 1; //
   else //
      lcd_db5 = 0; //
   if (bit_test(n,2)) //
      lcd_db6 = 1; //
   else //
      lcd_db6 = 0; //
   if (bit_test(n,3)) //
      lcd_db7 = 1; //
   else //
      lcd_db7 = 0; //---> Set data nibble
   delay_cycles(1); // nop
   lcd_en = 1; // Habilita LCD Enable __
   delay_us(2); // Espera 2 uSeg. | |
   lcd_en = 0; // Desabilita LCD Enable __| |__
}

void lcd_send_byte (int1 select, int8 n)
{
   lcd_rs = 0; // Modo de instruccion
   lcd_rs = select; // Escoje entre RS=0 : Instruccion & RS=1 : Data
   delay_cycles(5); // nop
   lcd_en = 0; // Desabilita LCD Eneable
   lcd_send_nibble(n >> 4); // Envia los datos superiores MSB
   lcd_send_nibble(n); // Envia los datos inferiores LSB
}

void lcd_init()
{
   int8 i, count=0;
   lcd_set_write(); // Prepara el puerto DB4-DB7 como salida
   tris_lcd_en = 0; //
   tris_lcd_rs = 0; //---> Set porta RA0, RA1 & RA2 mode output
   lcd_en = 0; //
   lcd_rs = 0; //---> Clear LCD_EN, LCD_RW & LCD_RS
   delay_ms(15);
//   retry:
   for(i=1; i<=3; ++i)
   {
      lcd_send_nibble(0b0011); // 8 bit mode 3 times
      delay_ms(5);
   }
   lcd_send_nibble(0b0010); // 4 bit mode
   lcd_send_byte(LCD_INST, LCD_FUNCTION_SET); // Function Set
   lcd_send_byte(LCD_INST, LCD_DISPLAY_CURSOR); // Display Cursor
   lcd_send_byte(LCD_INST, LCD_ENTRY_MODE); // Entry Mode
   lcd_send_byte(LCD_INST, LCD_CLEAR_DISPLAY); // Clear Display
}

void lcd_gotoxy(int8 x, int8 y)
{
   int8 const address[4]={LCD_LINEA1,LCD_LINEA2,LCD_LINEA3,LCD_LINEA4};
   int8 pos;
   pos=address[y-1]+(x-1);
   lcd_send_byte (LCD_INST, pos);
}

void lcd_putc(char c)
{
   lcd_send_byte(LCD_DATO,c);
}

void lcd_clear()
{
   lcd_send_byte(LCD_INST,0x01);
}

void lcd_home()
{
   lcd_send_byte(LCD_INST,0x02);
}

void lcd_erase_line(int8 x)
{
   int8 i;
   for(i=1;i<=x;++i)
   {
      lcd_send_byte(LCD_DATO,32);
   }
}


Salu2!
Mark



Joined: 07 Sep 2003
Posts: 2838
Location: Atlanta, GA

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PostPosted: Tue Feb 15, 2005 9:25 pm     Reply with quote

Anonymous wrote:
but problem continue... i cant edit my post?? .... grrr!! sorry about this 2 posts!!! ;)


Well if you would register and then sign in you could!!!
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